Boekje ‘(G)een Gezicht’ nog steeds verkrijgbaar!

Drs. Michiel Vaandrager en Dr. Irene Mathijssen vertellen in het boekje ‘(G)een Gezicht’ over hun ervaringen als Plastisch chirurg met craniofaciale afwijkingen en leggen uit wat het beoogde doel is van het wetenschappelijke onderzoek dat door de Carolien Bijl Stichting wordt gehouden. Openhartige interviews met patiënten en met ouders van patiënten, en eigen bijdragen van patiënten met een aangeboren gezichtsafwijking treft u eveneens aan in het boekje ‘(G)een gezicht’. Al deze bijdragen geven een goed beeld van hoe het is om met een aangeboren gezichtsafwijking door het leven te moeten gaan en wat voor problemen de patiënten in maatschappelijke zin ondervinden als gevolg van hun afwijking.

U kunt dit boekje nog steeds voor 10 euro bestellen

Enkele citaten:

• De meeste patiënten hebben een normale hersenontwikkeling, maar door hun gezichtsafwijking worden ze door de maatschappij vaak als achterlijk bestempeld.
  • Je gelaat is niet alleen het orgaan waarmee je ziet, hoort of ruikt; het is ook je meest belangrijke visitekaartje.
  • Iedere ouder of grootouder begrijpt hoe ingrijpend het is als je kind wordt getroffen door zo’n afschuwelijk verminkende afwijking.
  • Zeldzame aandoeningen als deze leggen het bij de verdeling van onderzoeksgelden af tegen volksziekten als Kanker, Aids en Hart-en Vaatziekten.
  • In de internationale medische wetenschap bestaat de hoop dat het ooit lukt iets te vinden waardoor het aantal pasgeborenen ( 100 tot 150 per jaar in Nederland) met een congenitale craniofaciale afwijking drastisch zal dalen.

20 bekende Nederlanders schrijven in het boekje ‘(G)een Gezicht’ over hoe zij hun eigen gezicht ervaren. Zij doen dat in de vorm van een verhaal, een gedicht of gedachte. Soms in relatie tot craniofaciale afwijkingen, dan weer in relatie tot hun vak.

Marco Borsato
Een passage uit de bijdrage van Marco Borsato: “Het gezicht wat je ziet in de spiegel, is een deel van je. Een deel dat bij je hoort, maar het gezicht is niet allesomvattend. Het is samen met je eigen unieke eigenschappen en talenten verantwoordelijk voor wie je bent. Dat geldt voor iedereen”.

Ilse de Lange
Ilse de Lange schreef exclusief voor de Carolien Bijl Stichting een prachtig gedicht.

Bekende Nederlanders die een bijdrage leveren aan het boekje ‘(G)een Gezicht’ zijn;

• Liesbeth List
  • Laura Fygi