Prof. Mathijssen en Prof. Wolvius opereren in Surabaya

Jaarlijks ontvangt het Erasmus MC internationale collega’s om mee te kijken bij de behandeling van kinderen met craniosynostose. Zo ook, een aantal jaar geleden een jonge collega uit Surabaya, Indonesie. Met de opgedane ervaring in Rotterdam, ging zij terug naar haar eigen stad om daar te werken in een craniofaciaal team. Enige tijd geleden kregen zij een patient met het syndroom van Crouzon verwezen. Aangezien het kind veel ouder was dan de meeste kinderen met Crouzon op het moment dat zij worden verwezen, was er sprake van een zeer ingewikkelde situatie.

De dokter uit Surabaya riep daarop de hulp in van haar collega’s uit Rotterdam; Prof. Dr. Irene Mathijssen en Prof. Dr. Eppo Wolvius. Op 16-03-2016 vlogen beide professoren naar Surabaya om daar gezamenlijk met hun indonesische collega de patient te opereren. Hierbij werd een grote operatie verricht, met behulp van apparatuur en operatie-‘gereedschap’ afkomstig uit Rotterdam.

Er was sprake van een overweldigende belangstelling en de ochtend na de operatie bleek zelfs de krant haar voorpagina hier aan te wijden!

Wat Stichting Hoofdzaak betreft kan er niet genoeg aandacht zijn voor kinderen met een craniofaciale aandoening. Door middel van training, onderzoek en onderwijs hopen Stichting Hoofdzaak en haar mensen de behandeling van Craniofaciale aandoeningen steeds een beetje beter te maken.